Útmutató a Google rangsorolási tényezőihez

  • 2021-01-22

Ha keresőoptimalizálásról beszélünk, több legendával is találkozhatunk a Google rangsorolási tényezőivel kapcsolatban

Egyesek szerint, több mint 200 tényező van, ami befolyásolhatja a rangsorolásunkat (bár ez a statisztika 2006-os eredetű, tehát valószínűleg azóta változtak a dolgok), és a listát alkotó pontos tényezők, valamint azok fontossági sorrendje, folyamatos vita tárgya.

Noha a dg-technél nem ígérjük, hogy maradéktalanul ismerjük a Google rangsorolási tényezőit (ha valaki, azt mondja, hogy, ő  teljesen átlátja az egészet, akkor hazudik – igen, még valószínűleg akkor is, ha a Google-nél dolgozik), de elég mélyen beleástuk magunkat a témába.

Első rész: Oldalszintű tényezők

Kezdjük a Google rangsorolási tényezőiről szóló útmutatónk az olyan alapvető elemek figyelembe vételével mint a title tag, a H1 tag és a meta leírás.

Ezek olyan elemek, amelyeket teljes mértékben befolyásolhatunk, és jelentős hatással vannak a Google által kiérdemelt rangsorolásunkra. Tehát rendkívül fontos megtanulni, hogy hogyan használjuk őket helyesen.

Néhány kulcsfontosságú pont, hogy hogyan optimalizáljuk keresésekre a fent említett elemeket:

  • Minden olyan kulcsszót amely alapján rangsorolva szeretnénk lenni, helyezzünk el a title tag-be. Minél közelebb van a kulcsszó az oldal elejéhez, annál valószínűbb, hogy oldalunk az adott kulcsszó alapján rangsorolódik.
  • Ezzel együtt győződjünk meg arról, hogy a title tagjeinket ne csak az algoritmusok értsék meg — ami azt jelenti, hogy logikusan értelmezhetőek, és nem csak kulcsszavak tömkelegei.
  • Webhelyünkön ne másoljuk a title tageket, mivel ez negatív hatással lehet webes láthatóságunkra
  • A célzott kulcsszavaink is a H1 tagben helyezkedjenek el, de a H1 tagünk különbözhet a title tagtől
  • Általában csak egy H1 tag-et használjunk oldalanként, és inkább a H2 és H3 tag segítségével tördeljük tovább tartalmunkat.
  • Míg a meta leírások nem tartoznak szigorúan a rangsorolást befolyásoló tényezők közé, egy jó meta leírás mérhetetlenül növelheti, hogy mennyien kattintanak az oldalunkra, tehát használjuk ezeket okosan!

Második rész: Kulcsszavak

Térjünk át az SEO viták örökös tárgyára, azaz a kulcsszavakra.

Habár az internetes keresés kezdete óta jelentősen megváltozott a kulcsszavak szerepe, a long-tail kulcsszavak és a beszédfelismerés fejlődésével, a kulcsszó még mindig a keresőoptimalizálás egyik alapköve, és épp oly fontos rangsorolási jel is.

De ahogy azt az előző szakaszban is említettük, fontosságuk ellenére, figyeljünk arra, hogy mértékkel használjuk a kulcsszavakat. Egy pár példa, hogy hogyan használjuk a kulcsszavakat következetesen:

  • A kulcsszó relevanciája és elhelyezése sokkal fontosabb mint gyakorisága. Ha nem az első mondatban, az első 100 szó között mindenképp szerepeljen kulcsszavunk vagy kulcsmondatunk.
  • A Google elsőként a meta információt és a headert bírálja el, aztán a body copy-t és végül a sidebart és a footereket.
  • Próbáljunk meg egy olyan kulcsmondatot találni ami olyan mint amit egy kereső írna be, ha weboldalunkat keresi. Ez kulcsszavaink beszédstílusú megfogalmazását jelenti.
  • A kulcsszavak túlzott ismétlése vagy olyan kulcsszavak használata amelyek nem állnak kapcsolatban a tartalmunk maradékával, nagy valószínűséggel büntetést fog maga után vonni.
  • A domain URL-ben levő kulcsszavak is javíthatnak keresőoptimalizálásunkon.

Harmadik rész: Minőségi Tartalom

Egy magasan rangsoroló bloggal vagy weboldallal kapcsolatban gyakran hallhatjuk a következő mondatot: “Készíts minőségi tartalmat.”

Persze ez mind szép és jó, de mit jelent ez a gyakorlatban? Honnan tudjuk, hogy a tartalom amit készítünk, megfelel-e a Google elvárásainak?

Néhány tipp ahhoz, hogy hogyan javítsunk tartalmunk minőségén helyesírás, nyelvtan, olvashatóság, formázás és hosszúság alapján:

  • Ahogy azt már korábban említettük, fontos, hogy a tartalmunk, ne az algoritmusoknak szóljon, és ne legyen teletömve kulcsszavakkal
  • Ellenőrizzük, hogy az olvashatósági értéke tartalmunknak a Flesch reading ease test alapján, legalább 60% felett van
  • Mondatainkat és bekezdéseinket fogjuk rövidre, és taglaljuk őket vonaltörésekkel és alcímekkel (a szavak közti hely sokkal élvezhetőbb olvasói élményt nyújt mobilon).
  • Habár ajánlatos rövidre fogni mondatainkat és bekezdéseinket, összességében a tartalmunk olyan hosszú lehet amennyire szeretnénk – a mélyreható tartalom a minőség egyik legnagyobb jele.

Negyedik rész: A tartalmunk változatossága

Tartalmi jelek szempontjából a weboldal feltöltésének és megjelenésének ideje szintén egy rangsorolást befolyásoló jel — de a tartalom frissességét tekintve, a különböző keresési fajtáknak különböző igényeik vannak. Ilyen keresések például, a legfrissebb események, szenzációk vagy rendszeres események.

A Google algoritmusai ezt mind próbálják figyelembe venni amikor a legmegfelelőbb találatot keresik.

Néhány kulcsfontosságú információ számunkra:

  • Egy weboldal azonnal kaphat “frissességi értékelést” ami a tartalom elavulásával párhuzamosan csökkenni fog. A rendszeres tartalmi frissítések segíthetnek abban, hogy ezt az értékelést fenntartsuk.
  • A külső oldalak egy bizonyos tartalomra való irányulásának növekedése, fontossági vagy frissességi jelzőnek is tekinthető.
  • “Aktuális” oldalakról származó linkek segíthetnek abban, hogy átadjuk a tartalmunknak azt a bizonyos frissességet
  • A legfrissebb, nem mindig a legjobb — a kevésbé hírértékű témákban egy régebbi, mélyreható és hiteles eredmény jobb rangsorolással rendelkezhet mint egy újabb, soványabb tartalom.

Ötödik rész: Ismétlődő tartalom és adatmegosztás

Mikor elfogadható az, hogy újrahasználjunk tartalmunkat vagy esetleg más tartalmát a weboldalunkon? A SEO közösség együttesen retteg az “ismétlődő tartalomra rótt büntetéstől”, és bővelkedik az olyan tanácsokban, hogy hogyan kerüljük azt el.

Azt szögezzük le, hogy más tartalmának beleegyezés nélküli újrahasználása borzasztó szokás és ha ez többször is előfordul valahol, az szinte biztos hogy az egy alacsony minőségű weboldal jele. Azonban, ahogy Ann Smarty a FAQ on duplicate content című cikkében elmagyarázza, nincs olyan dolog, hogy “ismétlődő tartalomra rótt büntetés”. A Google-tól senki sem erősítette meg az ilyesféle büntetések létezését, és az algoritmusokhoz sem lettek frissítve “ismétlődő tartalom” alapján.

Szóval mik az ismétlődő tartalom kiadásának veszélyei? Röviden, a keresési láthatóságot érintik: ha ugyanabból a bejegyzésből több verzió létezik a világhálón, a Google döntést hoz, hogy melyiket rangsorolja, és valószínűleg nem a megjelenési dátum alapján hanem inkább az adott weboldal hatáskörének mértéke alapján fogja befolyásolni.

Így, ha ugyanabból a tartalomból több verziónk (beleértve az asztali és mobil verzióját egy weboldalnak) küzd a rangsorolásért, akkor azzal csak ártunk magunknak.

Hogyan kerülhetjük mindezt el? Az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy a Google a számunkra megfelelő URL-eket indexelje be:

  • Egy 301 redirect beállítása, hogy a Google a megfelelő oldalt indexelje, abban az esetben ha ismétlődő tartalom van a saját oldalunkon.
  • Használjunk reszponzív oldalt, külön mobil változat helyett
  • Használjunk egy rel=canonical vagy egy meta noindex taget az olyan tartalmunkon amelyben adatismétlődés van, hogy a Google tudja, hogy melyik az eredeti cikk

Hatodik rész: Bizalom, tekintély és szakértelem

Azt már tudjuk, hogy a magasabb tekintéllyel rendelkező weboldalaknak nagyobb súlya van az interneten, és a linképítő kampányokban is. De pontosan hogyan készít értékelést a Google a weboldalunkról bizalom, tekintély és szakértelem szempontjából?

Vegyük szemügyre azokat a tényezőket amik a weboldalunk Page Quality Ratingjét, azaz az oldal minősítését befolyásolják, és azt, hogy a Google hogyan számítja ki a tekintély, bizalom és szakértelem mértékét:

  • A tartalom minősége, mennyisége és az oldalon található információ mind olyan tényező ami az oldalminősítésbe beletartozik
  • Egy logikus oldalfelépítés mind segíthet egy magasabb szintű tekintély eléréséhez
  • Ha Blogot vezetnünk, az segíthet megmutatni vállalatunk relevanciáját és megbízhatóságát — valamint a tartalmak frissen tartásában is segít.
  • A negatív értékelések nem feltétlen befolyásolják az oldalértékelésünket, főleg akkor ha magas számú értékeléssel rendelkezünk. A Google inkább az értékelések tartalmát nézi és nem az adott értékelést.

Hetedik rész: Oldalszintű jelek

Az oldalon megjelenő tartalmon kívül, fontos az oldalszintű jeleket is szemügyre venni.

Milyen jelentős oldalszintű tényezőket vesz figyelembe a Google? Itt van néhány:

  • HTTPS: A Google bejelentette 2014-ben, hogy a HTTPS-t kezdi használni, mint egy “alapvető tényező”. Míg nem tudjuk, hogy azóta erősödött-e mint jel, a HTTPS használata
  • Mobil-barát weboldal: A 2015-ös “mobilgeddon” óta egyre fontosabb tényezője a Google kereséseknek az, hogy mobil-barát legyen a weboldalunk.
  • Oldal gyorsaság: Ne sajnáljuk az időt attól, hogy kiértékeljük és optimalizáljuk a weboldalunk sebességét, különösen mobilkészülékekre. Ha ezt megtesszük megfigyelhetjük, hogy a keresési rangsorolásunk javulni fog.

Nyolcadik rész: Belső linkek

Hogyan segíthetnek a különféle linkek az oldalértékelésünkön?

Először is: belső linkek. A Starcomnál dolgozó Jason McGovern szerint, a belső linkelés az egyik olyan módszer amivel a Googlenek (és a látogatóknak) a tudtára adhatjuk, hogy egy bizonyos oldal tartalma fontos.

Kilencedik rész: Kifelé irányuló linkek

A kifelé irányuló, vagy külső linkek, olyan linkek amik másik weboldalra mutatnak az oldalunkról. A saját weboldalunk rangsorolási erejének egy részét továbbítják (anélkül, hogy az minket hátrányosan érintene, hacsak a linkek nem egy nagyon spammelős weboldalra mutatnak) annak az oldalnak amire irányulnak.

De ez miért hasznos nekünk? Miért is szolgálnánk ki másokat linkjeink erejével?

Valójában, az olyan kimenő linkek amik releváns, tekintélyes weboldalakra mutatnak, pozitívan befolyásolják a rangsorolásunkat. Egyéb kulcsfontosságú pontok:

  • Oldalunk helyezésének megtartása csak legenda — az nem lehetséges, hogy az oldalunk veszít a linkjeinek erejéből ha több külső linkje van, mint belső.
  • Tulajdonképpen, a kifelé irányuló linkek bizalmi jelként működnek — ha referenciákra linkelünk, azzal információinkat és kutatásainkat fedezzük, világos, hogy jól végeztük a munkáknat és megbízható forrás vagyunk.
  • Az “affiliate” linkek szintén elfogadhatóak, de menjünk biztosra abban, hogy használjunk a nofollow meta tag-et, ahogy azt a Google is tanácsolja.

Tizedik rész: Backlinkek

Miért fontosak a backlinkek (harmadik oldalról érkező linkek) a keresőoptimalizálásban? Hát, ahogy azt az imént említettük, a saját oldalunkról másik oldalra mutató linkek a rangsorolási erőnk egy részét továbbadják — de ez fordítva is igaz.

A máshonnan érkező linkek nagyon fontos szerepet töltenek be oldalunk keresési rangsorolásának javításában: valójában, ahogy azt tavaly a Google írországi Search Quality Senior Strategist posztján dolgozó, Andrey Lipattsev nyilatkozta, a weboldalunkra mutató linkek a három legfontosabb tényező közé tartoznak.

Tehát nem is csoda, hogy a keresőoptimalizálás piacán a linképítés körüli kereskedelem virágzik— sőt, a linképítéssel foglalkozó tanácsadás és kereskedelem sem küszköd nehézségekkel. Azonban a fizetett linképítés tabunak számít a keresőoptimalizálásban, és jó eséllyel büntetést is vonhat maga után.

A Google már többször is lecsapott különböző fajta fizetett linkekre, többek közt olyan blogokra is amik ingyen ajándékokat adtak linkekért cserébe. Ez óvakodóvá tett minden SEO-val foglalkozó embert a linképítéssel kapcsolatban. Elvileg, a Google nem ellenzi a linképítést — sőt, a Google a linkekre hagyatkozik, hogy megismerje a weboldalakat, és hogy mennyire részesítse őket előnyben bizonyos kereséseknél.

Szóval, hogyan szerezzünk magunknak tisztességes backlinkeket?

  • Mondani sem kell, hogy a weboldalunkra mutató egyes domainek száma és tekintélye, fontos szerepet tölt be a Google algoritmusában. Ha kevés, de tekintélyes backlinkkel rendelkezünk, az többet ér keresőoptimalizálás szempontjából, mintha több alacsony minőségű linkünk lenne (kivéve helyi SEO szempontjából).
  • A saját köreinkből érkező releváns backlinkek jelentősen többet érnek, mint az irreleváns oldalakról érkezők
  • A változatos helyekről érkező linkek pozitív hatással lesznek értékelésünkre, mivel az egy oldalról jövő linkek spamnek tűnhetnek
  • A tartalmas, örökzöld tartalomban elhelyezett linkek sokkal értékesebbek, mintha azok rövid, híralapú bejegyzésekben lennének

EXTRA: Rankbrain és SEO

Habár nem tartozik hivatalosan a Google rangsorolási útmutatónkhoz, arra gondoltam, hogy lekerekítésképp megemlítem Dan Taylor RankBrainről szóló útmutatóját is, mivel a Google hivatalosan is a három legfontosabb weboldal rangsorolásához hozzájáruló elem közé sorolta a Rankbraint.

Ebben az útmutatóban, Dan Taylor szétboncolja és kifejti, hogy hogyan működik a RankBrain, és azt is elmagyarázza, hogy mi a machine learning és az ARL, vagyis az Association Rule Learninget alátámasztó fogalmak.

Továbbá azt is elmagyarázza, hogy hogyan optimalizáljunk a RankBrain alapján (ami nem is olyan bonyolult, mint azt hinnénk) és, hogy miben különbözik a RankBrain a “klasszikus” algoritmusoktól, például a Panda-tól vagy a Penguin-től.

Rólunk, és blogunkról

Mi a dg-marketing digitális cégnél arra összpontosítunk, hogy ügyfeleink érezhető eredményeket érhessenek el.

Ragadd meg a lehetőséget!

Digitális marketing szolgáltatásokat kínálunk, ami segít növelni látogatóid számát, és segít abban is hogy a legfontosabb kulcsszavaid magasan rangsoroljanak a Google keresések közt.